Проектът за е+обучение (е-проект) е множество от модели на реални процеси на управление, свързани с е-обучение в различни институции, и обединени от общи учебни дейности, потребител и, събития, ресурси и ограничения. Проект за е+обучение може да включва е-проекти на различни институции. Е -п проектът се моделира като специфичен процес на управление, базиран на планирани, динамично променящи се, и ли случайно възникващи редици от събития.
BEST (Bulgarian Educational Site – Български образователен портал) е софтуерна среда за създаване, редактиране, споделяне, съхраняване, визуализиране, многократно използване и управление на проекти за е-обучение, съвместно разработвани от различни образователни институции.
Елементи на структурата ‘Проект’ (фиг. 1.) са фази, дейности, контролни точки, и др. Фазите се използват за логическо разделяне на дейностите (заданията). Освен инструменти за управление на проекта, фазите и дейностите, разра ботчиците разполагат и със средства за създаване на съдържанието образователни продукти.
Ръководителят на проект ре шава коя учебна или друга дейност (например създаване на е-курс) да се превърне във фаза на проекта, като редактира нейните параметри напр. начало и край (фиг. 2.).
Преобразуването на дейност обратно във фаза (със запазване на описанието) също е възможно (фиг. 3.). Веднъж създадена, фазата може да бъде премествана и копирана многократно. Също така е възможно тя да бъде ‘заключвана’ или не в зависимост от развитието на други дейности в рамките на проекта. Заданията към фазата се добавят под формата на учебни дейности с определени времеви интервали за провеждане (фиг. 4), а дейностите в рамките на фазата и проекта се изобразяват графично с помощта на Гант-диаграма (фиг. 5.).
BEST може да бъде използвана дори и при отсъствие на учебни материали в електронен формат или на Интернет-базирани ресурси. В този краен случай, BEST може да служи например, като справочно-информационна система на съответната образователна институция, система за организация на учебния процес, вътрешно-институционална система за комуникация и известяване, виртуален органайзер за субектите на обучението и т.н.
Мета-проектът в BEST дава възможност да се управлява изпълнение на образователен проект или учебна програма, включващи други проекти или курсове (фиг. 6.). Мета-проектът е управляващ за останалите, и в него автоматично се отразява развитието на дейностите във всички включени в него проекти или курсове (фиг.7.).
BEST осигурява поддръжка на целия жизнен цикъл на виртуално обучение с използване на съвременни информационни и комуникационни технологии, средства и методи – от дефиниране на целите на обучение, конструиране на електронни курсове и виртуални общности за познание чрез провеждане на редица от учебни дейности (учене, тестване, изпитване, консултиране, и др.), споделяне на опит, осъществяване на комуникация и т.н., до оценяване на резултатите и качеството на преподаване, и работа в екип.
BEST е софтуерна среда за е+ обучение, в която:
процесът на обучение се представя чрез учебни дейности и ресурси;
управлението на процеса се базира на предварително планирани или динамично възникващи събития в обучението;
е-проекти, е-курсове, предметни области, потребители, педагогически стратегии, се представят с концептуални и компютърни модел и;
учебни, административни и контролни дейности могат да се включват виртуални процеси на обучение, обединени в проект за е+обучение;
резултати от провеждане на конкретни дейности (събития) могат да определят следващо развитие на процеса, например – да доведат до динамично възникване на учебен сценарий (вкл. с адаптиране към конкретен обучаван), и др.
BEST е и среда за управление на електронно учебно съдържание с широко предназначение, която може да се използва кат о: редактор на е-учебни материали и е-курсове, система за провеждане на е-обучение в различни форми (вкл. дистанционни, самоподготовка, и др.), интелигентна тестова среда, и др.
Друга съществена характеристика на BEST, която позволява адаптиране към нуждите и знанията на конкретния потребител, е възможността за моделиране на учебни пътища, методически похвати и учебни дейности, участващи в е-проекти и е-курсове като събития, които оказват влияние на провежданото виртуално обучение (с контролиране, оценяване и интерпретиране на резултатите).