Формат и Модул „Проект” версията на статията е от 21:17ч. на 13.09.2006г. и не пълна... keywords: collaborative interaction regulation, visualization of social interaction, conceptual modeling, e-learning, educational projects management systems
Увод
BEST предоставя на образователните институции 10 формата. Трябва да се прави разлика между режимите на работа „Курс” и „Образователен проект”. Форматите подпомагат преподавателите и ръководителите на образователни проекти да организират и визуално да представят разделите в един проект или курс. Това е процес на изграждане на логически структури и йерархии в образованието посредством единна виртуална среда за съвместна работа. В аналогия с CAD (компютърно подпомогнато проектиране в производството) считаме че е дошло времето за появата на аналогичен термин и за системите подпомагащи моделирането на процеси в йерархии от образователни институции. BEST използва като базова разработка Moodle. Форматът „Теми” стандартен за базовата разработка представя съдържанието като структура на книга където един раздел може да съответства на една тема. Форматът „Седмици” структурира съдържанието в хронологичен ред, където един раздел съответства на една седмица от учебния курс. Форматът „Публичен” просто се състои от дискусионен форум без раздели. Във BEST са достъпни и следните формати разработени при развитието на базовата разработка: формат BEST, формат dfwiki, формат LAMS, формат CMS и формат Проект. Тук не са разгледани всички формати на базовата разработка, а за краткост няма да се спираме и на спецификата на надграждащите с изключение на последния, а именно, форматът Проект.
Форматът „Проект” е аналогичен на стандартния в Moodle формат теми (topic), както и на седмичния формат, но позволява на ръководителите на образователни проекти да определят по свой избор продължителността на разделите (при седмичния формат, отделните раздели са с фиксирана продължителнотст). При форматът проект отделните раздели са наречени „фази”.
1 Цел и основни принципи на разработката
Основна цел на разработката е да подпомогне създаването управлението и споделянето на образователни проекти от ръководители на образователни институции и преподавателите , а също така да се използва в базираното на проекти обучение. Участието на студенти и ученици също е взето предвид. Работата си по даден образователен проект ръководителите и преподавателите извършват при визуализиране на фазите и крайните срокове за здаване на проектите във вид на Гантт диаграми, в първата секция наречена ощу нулева (секция 0) на формата. Последната функционалност дава една възможност за визуално представяне на продължителността на фазите и продължителността на крайните срокове (deadlines).
Интересно е също така да се отбележи, че ръководителите и преподавателите бързо научават дали всички техни колеги или членовете на екипите (студенти) са получили необходимата за работата им обратна информация. Конролните точки от развитието на проекта (milestones) се визуализират при проста цветова кодировка. Според цветовата кодировка зеления цвят съответства на изпълнение, оранжевия – в процес, а червения- липсващ.
Проекта е множество от фази. По същността си фаза от проект е тема при Moodle, но тук вече е добавена функционалност за дефиниране на начална и крайна дата на завършване на задачите от фазата. Задачите от всяка фаза разглеждаме като предаване на образователни продукти и те се представят в Гантт диаграмата като контролни точки (milestones) на образователния проект. Едно предимство, в сравнение с вече съществуващите CRM е, че тук освен софтуерните инструменти за контрол и управление на проекта разработчиците, преподавателите и ръководителите на образователни институции разполагат в същата тази среда и с инструментите за създаване на образователните продукти, нещо което е невъзможно например в Microsoft Project, където за работа в група се предлага на пазара допълнителен сървър. При форматът на едно и също място са предоставени темите, задачите, фазите и инструментите за създаване на крайния образователен продукт. При разработката на формата е използвана част от кода на Moodle v.1.5, а също така и набора скриптове с динамични php класове JpGraph. Въпроси свързани с тази разработка, и решаването на които предстои са: Как може да се направи резервно копие (backup) на такъв проект без да се загуби информация за фазите?; Как да се даде възможност на членовете на екипи разделени по групи да изпращат съобщения и файлове до всички осатанали членове на екипите? Как да се споделят файлове, както между членовете на един екип от един проект с групите работещи в останалите проекти?
1.1. Пример
Следния пример демонстрира новата функционалност от развитието на проекта BEST. В Гантт диаграмата всяка лента представя фаза от проекта и структурира рамката на крайните срокове в които трябва да бъде готов и доставен образователния продукт.
Фиг. 1. На фигурата е показана динамично генерирана Гантт диаграма от BEST в рамките на разглеждания проект.
Фиг. 2. При поставяне на курсора върху
задачата до лентата на дадена фаза, малко падащо прозорче показващо
1.2. Принцип на работа и настройки
Активиране на формат „Образователен проект”
Фиг. 3. На фигурата е показан помощникът предоставящ възможност за активиране на един от двата режима: „Проект” или „Курс” Помощникът значително улеснява работата с BEST, спестява превъртането на дълги екрани с настройки, което прави интерфейса дружелюбен към потребителите със сравнително малко опит.
Интерфейсът е добре познат на потребителите, като същевременно е добавена богата нова функционалност:
Фиг. 4. На фигурата е показано
падащото меню за избор на формат „Проект” от
1.3. Фази и раздели
Форматът „Проект” се състои от логическа структура, елементи на която са фазите, дейностите, контролните точки, задачите и т.н. Фазите се използват за логическо разделяне на дейностите. След създаването си проекта съдържа само раздели. Ръководителят на проект или преподавателя решава кои учебни или други дейности (като например създаването на курс в рамките на формата) да се използват като фази на проекта. Това последният извършва като щракне на линка „Превърни във фаза”, намиращ се в някой от разделите (Фиг. .). След като ръководителя на образователния проект извърши това се редактират параметрите на фазата където се задава начална и крайна дата, както е показано на Фиг.
Веднъж създадена фазата може да бъде премествана и копирана многократно в рамките на формата, като за целта се използват съответните органи за управление. Също така е възможно тя да бъде заключена по даден критерии в зависимост от развитието на други дейности в рамките на проекта (фиг. ). Преобразуването на „Дейност” обратно във „Фаза” е напълно възможно, като при това не се губи нейното описание.
Фиг. 5. Фигурата показва как при
посочване с мишката на лентата на дадена фаза
1.4. Задания и контролни точки (milestones)
Всяко задание дефинирано в рамките на фаза автоматично се превръща в milestone в рамките на Гантт диаграмата. Легендата с цветовите кодировки на Гантт диаграмата са показани на фиг. Заданията се добавят като от падащото меню „Учебни дейности” в рамките на формата се избере „Задание”. Важно е да се изберат коректни дати в рамките на дейността „Задание”, които да съответстват на началната и крайната дати на фазата.
Тъй като развитието на даден проект е съвместна дейност на отделни екипи, от интерес ще е да споменем възможността за стартиране на „Групови задания”. За да се аташира едно „Задание” на група студенти, се избира „Групово изпращане на задания” като тип на заданието (от падащото меню показано на фиг. ) Напълно възможно е дефинирането на за дадена фаза от проекта на няколко задания. Последната функционалност включена в BEST е изключително полезна в случаите в които ръководителят на проекта изисква от членовете на екипите да изпратят повторно редактирана версия на своите задания, или да поиска обратна информация относно развитието на работата (обикновено това е файл)
Фиг. 6. На фигурата е показан раздел и превръщането му във фаза и обратно в дейност
Фиг. 7. На фигурата е показан екранът за редактиране описанието на фаза, както и задаването на продължителността и
2. Мета-проекти
По аналогия с мета-курсовете в базовата разработка Moodle, в BEST можем да разглеждаме вече съществуването на мета-проекти, за което способства наличието на формат „Проект”. Мета-курсът (мета-проектът) е един много специален тип курс който дава възможност на ръководителите на образователни проекти или учебни курсове да взимат автоматично записани в друг мета-курс потребители, когато последните са записани в някой от другите курсове или проекти, както е в нашия случай. В бест мета-проектът (мета-курсът ) е изключително полезен когато е необходимо да се управлява цяла програма на изпълнение на образователен проект или цяла учебна програма за някой от семестрите на образователната институция. Мета проекта е управляващ за останалите, тъй като в него се отразява автоматично развитието на дейностите в останалите които за които той се явява родителски (т.е. те са курсове вмъкнати в него). Той се явява главен. Мета-проектът е мястото където може да се обобщи цялата информация за развитието на дейностите, събитията и процесите в рамките на останалите обвързани с него проекти или курсове.
Фиг. . Задаване на мета-курс
Фиг. . Вмъкване на данни от други проекти-курсове в мета-проект
Фиг. . На фигурата е показано добавянето на мета-проект (мета-курс)
Когато един учебен курс се зададе да бъде базиран на проект, се визуализира следната таблица, там където във форматът „Проект” се намира Гантт диаграмата. Един работен пример може да наблюдавате on-line. В логическата матрица на проекта се визуализират всички дефинирани в проектите (курсовете)-наследници задания. За всяко отделно задание таблицата показва броя изпратени електронни документи (в съпоставка с броя на членовете на екипа или броя студенти обучаващи с в курса), а също така и броя на оценките съпоставен с броя на рецензиите дадени от ръководителя (преподавателя) при обработването на заданията. Последното също се съпоставя и с броя на изпратените електронни документи до преподавателя или ръководителя на проекта. Цветовата кодировка отново е малки иконки, сищите както показаните по-долу при разглеждането на легендата с цветовата кодировка за Гантт диаграмата фиг..
Фиг. На фигурата е показана
легендата с цветовата кодировка за маркиране на събитията в
Фиг. . Фигурата показва, как при
мета-проект Гантт диаграмата
3. Блок „Програма на проект”
Фиг. На фигурата е показано добавянето на блок „Програма на проект” от падащото меню „Добавяне на блокове” намиращо се в дясната колона от визуалния формат на BEST
Фиг. . Блок „Програма на проект”
Фиг. . Фигурата показва екрана в който ръководителя на проект задава времената за динамично показване и скриване на дадена дейност или задача в страницата на проекта. От този екран се управлява дали една дейност да е видима или не за участниците в проекта.
Фиг. Фигурата показва екран с административните инструменти за ръководителя или преподавателя с помощта на които той определя дати, като например от кога до кога една дейност или задача, макар и видима за членовете на екипа работещ по проекта да е бъде достъпна или не. Тук се задават и времевите интервали на достъпност
4. Система за управление и споделяне на файлове и хипервръзки с членовете на екипи работещи в рамките на проектите в BEST
Фиг. . Блок „Споделяне”
Фиг. . Фигурата показва администраторския панел за задаване на параметрите на споделяне на файлове и линкове в системата на BEST
Фиг. . Посочения тук екран показва административния панел за споделяне на линкове между членовете на екипи работещи по проекти
|