BEST: иновативна софтуерна среда за е+обучение

Въвеждането на е-обучението предизвика изместване на фокуса на обучението от преподавателя към обучавания. Предстои ново предизвикателство – акцент върху управление на потока от дейности и събития в учебния процес с участие на множество от институции, организации, фирми и потребители с използване на различни технологии и медии.При този нов подход електронен курс се моделира не само с учебно съдържание (материали), но и с учебни дейности (изпитване, консултации, форуми, и т.н.), и инструменти (необходими на преподавателя и обучавания в процеса на обучение).


От е-обучение към е+обучение, или за е-проектите

Естествен е въпросът (Rob Koper) „Where is the Learning into e-Learning?“ (Къде е обучението в е-обучението?). С други думи, дали знакът ‘−’ в ‘e-обучение’ не показва явния дефицит на съдържателно обучение в използваните образци на е-обучение, и дали на дневен ред не стои основателния въпрос за замяна на ‘−’ с ‘+’, т.е. за необходимостта и същността на ‘е+обучението’?


Що е е+обучение?

Необходима е промяна на традиционната представа за e-обучение, в центъра на което са учебните обекти (напр. материали) и/или субекти (напр. обучавани) към концепция за обучение, представено чрез дейности и разглеждано като процес на управление, базиран на предварително планирани или динамично възникващи редици от събития. В този смисъл е необходимо да се премине от разглеждане на е-курсове към процеси на е-обучение, от статично към динамично и активно поведение, от учебни обекти към дейности и събития, от е-материали към споделено съдържание и ресурси, или с две думи − от е-обучение към е+обучение. В основата на е-обучението е необходимо да се постави адекватен модел на процес на обучение, а не модел на електронен курс. Адекватното моделиране на процеса на обучение, в цялата му пълнота и многообразие, е решаващо за успеха на е-обучението.


Основни постулати на е+обучението са: